Am testat noile tehnologii SKYACTIV Mazda

Autor: Dan Vache 24 iun. 2011 Teste speciale

Pentru început, am asistat la câteva seminarii care ne-au pus în
temă cu noile tehnologii SKYACTIV, ca apoi să testăm patru
prototipuri Mazda6 pe circuitul din Palma de Mallorca. Mazda a
construit special aceste 4 prototipuri cu caroserii de Mazda6
pentru a ne arăta care sunt avantajele noilor şasiuri, noilor
motoare şi noilor transmisii SKYACTIV.

Pe circuitul cu multe curbe şi linii drepte am înţeles cel mai
bine ce îmbunătăţiri aduc noile tehnologii SKYACTIV, iar acest
lucru nu ne face decât să spunem că inginerii Mazda au progresat
extrem de mult. Primul model care va beneficia în totalitate de
această tehnologie va fi noul crossover Mazda CX-5, plănuit pentru lansare în primăvara
lui 2012. Însă, până atunci, câteva dintre modelele actuale (Mazda2
VE, Mazda3) vor beneficia chiar de anul acesta de unele dintre
noile tehnologii SKYACTIV.

Iată mai jos câteva cuvinte despre fiecare tehnologie SKYACTIV
în parte:

Motorul pe benzină SKYACTIV-G

Noua generaţie de motoare pe benzină SKYACTIV-G vine cu o serie
de îmbunătăţiri care duc la reducerea cu 15% a consumului de
combustibil şi a emisiilor de CO2 (comparativ cu motorul
2.0 litri MZR), dar şi la o masă redusă cu 10%.

Inginerii de la Mazda au făcut extrem de mari progrese în ce
priveşte noul motor pe benzină SKYACTIV-G, reuşind să scoată un
raport de compresie de 14:1. Destul de mult, am putea spune, dacă
ar fi să îl comparăm cu cel de 10:1 al motorului VW 1.4 TSI, cel de
11:1 de pe Mazda 2.0 DISI MZR sau 12,5:1 al lui Ferrari 458
Italia.

Un raport de compresie ridicat duce, de obicei, la arderi
anormale şi detonaţii nedorite (autoaprindere), ceea ce înseamnă
mai multe uzuri şi un consum de combustibil mai mare. Mazda a
trecut peste aceste probleme prin reducerea cantităţii şi presiunii
gazelor fierbinţi reziduale din camera de ardere. Au fost
prelungite galeriile de evacuare cu scopul de a preveni ca gazele
fierbinţi evacuate să reintre în camera de ardere, astfel motorul
păstrându-şi o temperatură optimă.

Fiecare componentă a noului motor SKYACTIV-G este nouă.
Pistoanele sunt acum mai uşoare şi mai mici cu 20%, iar acest lucru
duce la o reducere cu 15% a consumului de combustibil şi a
emisiilor de CO2. De asemenea, arborele cotit şi bielele
au fost modificate, masa lor scăzând.

Folosind distribuţia secvenţiala a supapelor de admisie şi
evacuare, inginerii de la Mazda au reuşit să reducă pierderile prin
pompaj cu 20%, în timp ce eficienţa motorului a fost crescută,
fluxul de aer optimizat contribuind la îmbunătăţirea cuplului la
turaţii mici.

În practică, modelul Mazda6 dotat cu acest motor mi s-a părut
foarte silenţios, iar cuplul la turaţii mici era foarte bun, maşina
având resurse mai bune de putere decât motorul pe benzină
convenţional. Astfel, reprizele sunt foarte bune, iar răspunsul la
apăsarea pedalei de acceleraţie este mai prompt.

Motorul diesel SKYACTIV-D

Spre deosebire de motorul pe benzină, care are nevoie de un
raport de compresie cât mai mare, motorul diesel are nevoie de unul
cât mai mic. În general, un diesel convenţional are o compresie
între 16:1 şi 18:1, dar prin sistemul SKYACTIV-D s-a reuşit
coborârea acestuia până la 14:1, astfel optimizându-se timpul de
combustie, precum şi omogenitatea amestecului de aer şi
combustibil. În plus, energia obţinută din combustibil este
utilizată mai eficient, iar arderea este mai curată, astfel motorul
îndeplinind standardele Euro6.

La noul motor diesel Skyactiv-D, blocul motor, arborele cotit şi
pistoanel au fost reproiectate, cântărind cu 10% mai puţin. Motorul
dispune de un turbocompresor în două trepte, care ajută la
reducerea emisiilor de dioxid de carbon, acestea coborând sub
limita de 130 g/km.

Chiar dacă în testele de circuit nu am avut cum să verificăm
consumul mai scăzut, impresiile lăsate de acest nou diesel au fost
dintre cele mai bune. Cuplul motor era excelent la turaţiile foarte
mici, astfel că atât în accelerare, cât şi în cazul reprizelor,
maşina reacţiona foarte prompt. De asemenea, am mai remarcat un
nivel foarte scăzut al vibraţiilor şi zgomotului.

Transmisia automată SKYACTIV-DRIVE

Această nouă cutie de viteze SKYACTIV-DRIVE va fi disponibilă pe
toate modelele care vor adopta această nouă tehnologie, şi pentru
prima dată va fi disponibilă pe un motor diesel. Noua cutie de
viteze combină beneficiile cutiei automate cu cele oferite de
cutiile cu dublu ambreiaj şi cele CVT. Treptele se schimbă rapid şi
lin, reducând astfel consumul de combustibil.

Totuşi, mult mai important a fost comportamentul cutiei în
conducere, unde am remarcat timpii scăzuţi de schimbare a
treptelor, resursele motorului fiind exploatate astfel foarte
eficient. În regim sportiv, schimbările de trepte se realizează la
o turaţie foarte înaltă, asigurând un comportament sportiv, dar
într-un regim normal cutia se adaptează foarte rapid, privilegiind
un stil calm şi economic.

Transmisia manuală SKYACTIV-MT

Greutatea cutiei manuale de viteze a fost redusă cu 7 până la
16%, în funcţie de model. Mazda a avut în vedere fiecare componentă
pentru a vedea ce poate fi îmbunătăţit şi unde se poate reduce din
greutate. Inginerii de la Mazda au schimbat designul şi arhitectura
cutiei şi au obţinut o cursă mai scurtă a schimbătorului de viteze.
Toate schimbările aduse cutiei manuale cu 6 trepte se simt şi în
realitate, maneta având o precizie foarte bună, fiind extrem de
uşor de operat şi având o precizie exemplară.

Caroseria SKYACTIV

Noua caroserie SKYACTIV va fi cu 8% mai uşoară decât cea curentă
şi cu 30% mai rigidă. Mazda a reuşit să reducă greutatea totală a
caroseriei doar prin reproiectare, şi nu prin folosirea
materialelor scumpe, precum aluminiul sau fibra de carbon.
Folosirea metalelor rezistente, a sudurilor şi adezivurilor
speciale, care nu numai că reduc din greutate, dar îmbunătăţesc şi
rezultatele la crash test.

Din fericire, noi nu am „testat” rezistenţa caroseriei SKYACTIV
în evenimente nedorite, dar am remarcat un comportament foarte bun
al maşinii la manevrele bruşte, semn al unei rigidităţi
exemplare.

Şasiul SKYACTIV

Şasiul SKYACTIV a dispus de o reducre cu 14% a greutăţii, dar şi
o creştere a rigidităţii şi o îmbunătăţire a confortului la drum.
Astfel maşina are un comportament mai sportiv, o manevrabilitate
mai bună şi este mai confortabilă. În urma reexaminării geometriei
suspensiei, inginerii au reuşit să ofere un feeling agil şi stabil
la orice viteză., asemănător modelului sportiv Mazda MX-5.
Arhitectura suspensiei din spate a fost schimbată, ducând la
îmbunătăţirea performanţelor la frânare şi la amortizarea cât mai
bună a denivelărilor.

Prin urmare, inginerii Mazda au
reuşit, optimizând diverse subansamble şi componente ale maşinii,
să obţină rezultate foarte bune, reunite sub această nouă
titulatură SKYACTIV. Fără a fi vorba despre idei revoluţionare din
punct de vedere tehnic, modificările aduse atât motoarelor şi
transmisiilor, cât şi caroseriilor şi componentelor trenului de
rulare şi suspensiilor, au un efect major în practică.

Prin SKYACTIV, cei de la Mazda au
reuşit să le confere maşinilor un comportament rutier mai sigur şi,
în unele cazuri, mai sportiv, dar şi să reducă suficient de mult
nivelul poluării, fără ca asta să însemne investiţii foarte scumpe.
Prin urmare, aşteptăm cu foarte mare curiozitate noul SUV Mazda
CX-5, primul model care va beneficia de toate beneficiile Mazda
SKYACTIV, după ce testarea prototipurilor Mazda6 SKYACTIV pe
circuit ne-a convins.


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide